id: mp_other, name: , icon: https://strcht.ir/wp-content/plugins/motopress-content-editor-lite/images/ce/group/other.png?ver=3.0.7, position: 40, show: 1
خانه تاریخی کجباف – میراث فرهنگی شوشتر

خانه تاریخی کجباف

این خانه از خانه های دوره قاجاریه در شوشتر است که در محله ی سادات قرار دارد. قرار گیری چندین اثر تاریخی و ثبتی در مجاورت این خانه ارزشمند نظیر خانه های ساداتی ، رحیمی ، مشارزاده و همچنین ساباط کجباف در مجاورت این خانه باعث بوجود آمدن یک مجموعه ارزشمند شهری در این محله قدیمی شده است.

تاریخچه ی اثر

این خانه به مانند بسیاری از خانه های موجود در بافت تاریخی شوشتر مربوط به دوره قاجاریه می باشد. تاریخ دقیق و روشنی از سال ساخت  آن در دست نیست لیکن با توجه به مجاورت خانه ساداتی که سال ساخت آن با توجه به کتیبه آن شهر شوال 1303 ه ق بوده همچنین خانه رحیمی که بر روی کتیبه سنگی بالای پیشانی تاق تاریخ 1335 ه ق  آمده است این خانه نیز باید در حوالی همین تاریخ ها بنا گردیده باشد.

ویژگی های اثر :

این خانه در مساحتی در حدود180 متر مربع و با احتساب دو طبقه در زیر زمین و یک طبقه همکف به صورت سه طبقه ساخته شده است . تزئینات بکار رفته در این خانه شامل خوون چینی و حجاری می باشد. ورودی این خانه یکی از زیباترین طرح های اجرای خوون چینی و تزئینات آجری ا در میان خانه های تاریخی موجود در بافت قدیم را دارد. در این بخش از تزئینات بنا،  معمار نام مبارک ((علی)) را چندین مرتبه با آجر بکار برده است.

توصیف اثر:

این خانه به مانند دیگر خانه های تاریخی شوشتر دارای یک ورودی زیبا بوده که با عبور از آن و گذشتن از هشتی این خانه وارد حیاط می شویم . خانه کجباف دارای یک ایوان شدادی است که بر خلاف دیگر خانه های شوشتر که ایوان آن روبه کوه و شمال می باشد نگاه ایوان این خانه  رو به شرق می باشد . دلیل این امر وضعیت زمین و فرم پلان آن می باشد . این خانه در ضلع شرقی آن دو اتاق و یک ایوان در ضلع شمالی یک اتاق کوچک و ورودی به بام  و همچنین ورودی به شوداون خانه و زیر زمین آن قرار گرفته است. در ضلع غربی ورودی خانه و قسمتی از لوازمات آن و در بخش جنوبی نیز ورودی به زیر زمین و سرویس بهداشتی آن قرار گرفته است .