id: mp_other, name: , icon: https://strcht.ir/wp-content/plugins/motopress-content-editor-lite/images/ce/group/other.png?ver=3.0.7, position: 40, show: 1
مجموعه آسیابها و آبشارها – میراث فرهنگی شوشتر

مجموعه آسیابها و آبشارها

مجموعه آسيابها و آبشارهاي شوشتر یکی از کم نظیر ترین مجموعه های صنعتی تاریخی است که اساس شکل گیری آن از دوره ساسانی با احداث رودخانه دستکند گرگر آغاز گردیده و در دوره های بعد مجموعه ای از آسیاب جهت آسیاب نمودن گندم و دیگر محصولات در این مجموعه بوجود آمده است. ساختمان هاي كنوني آسيابها بيشتر مربوط به دوره صفوي تا قاجاریه است و در سال های اخیر بخش های زیادی از این آسیابها مورد مرمت قرار گرفته است.

مجموعه تونل ها، آسياب ها و آبشارهای این مجموعه يك سازه هيدروليكي بزرگ هستند که با هدف بهره گيري از قدرت آب رودخانه جهت استفاده هاي صنعتي ساخته شده اند و آبشارهاي مصنوعي آن نيز مناظر بي نظيري خلق كرده است.

به طور كلي اين مجموعه كه در حال حاضر تحت عنوان ‹‹آبشارها›› خوانده مي شود، محوطه اي است مشتمل بر 50 آسياب آبي كه آب مورد نياز آنها از بالا دست رودخانه گرگر توسط سه تونل ‹‹ بليتي، دهانه شهر، سه كوره›› به پايين منتقل و سپس به شعب فرعي تقسيم مي شوند. تمامي این کانال های آب رسان وظيفه تأمين آب مورد نياز آسيابها و چرخاندن چرخ آنها را بر عهده دارند. پس از تأمين آب مجموعه پساب حاصله از طريق اين تونلها با شدت زياد بر سطح رودخانه ريخته كه باعث ايجاد و خلق منظره اي زيبا و بي نظير شده است.

بطور كلي اين مجموعه نسبت به بافت مجاور حدود 20 متر پايين تر قرار گرفته است