id: mp_other, name: , icon: http://strcht.ir/wp-content/plugins/motopress-content-editor-lite/images/ce/group/other.png?ver=3.0.7, position: 40, show: 1
خانه تاریخی جزايري – میراث فرهنگی شوشتر

خانه تاریخی جزايري

اين خانه ي تاريخي كه در محله دربند علافون شوشتر قرار دارد، قديمي ترين خانه در ميان خانه هاي كهن و تاريخي شهر شوشتر و حتي استان خوزستان مي باشد. بنا بر كتيبه اي كه در زير ايوان خانه قرار داشته اين خانه در سال 1041 ه ق ساخته شده است و نام معمار اين خانه نيز اين چنين در اين كتيبه آمده است :

«عمل استاد رضا و محمد بنا ابن استاد محمد علي بنا»

مالك اين اثر ارزشمند مرحوم حاج آقا احمد جزايري پدر مرحوم حاج سيد عبدالصمد جزايري از روحانيون و شخصيت هاي شناخته شده در دوره قاجاريه در شوشتر و خوزستان مي باشد. از مهمترين ويژگي هاي اين خانه تزئينات رسمي بندي در انتهاي ايوان خانه و نيز نقوش حجاري و آجري است كه در كمتر خانه اي شاهد اين نوع تزئينات چشم نواز مي باشيم. متاسفانه بخش هائي از اين خانه به دليل آسيب هاي وارده و تغييرات در چند ده ي اخير دستخوش تغييرات گرديده است.

این خانه ارزشمند دارای تزئینات بسیار زیبای سنگی، آجری و گچبری بوده و تنها خانه ای است در شوشتر که در انتهای ایوان آن از رسمی بندی استفاده شده است. 

در سال 1353 مجموعه تلویزیونی سمک عیار در شهرستان شوشتر و پیرامون آن به کارگردانی محمد رضا اصلانی تهیه گردید که بخش هائي از این کار در اين خانه كار شده است. متاسفانه در حين ساخت اين كار در اين خانه بر روي اين كتيبه ي تاريخي اقدام به گچ كاري گرديد كه اين كتيبه تاكنون بنا بر اظهارات برخي شخصيت هاي اين خاندان در زير گچ مدفون مي باشد.