id: mp_other, name: , icon: http://strcht.ir/wp-content/plugins/motopress-content-editor-lite/images/ce/group/other.png?ver=3.0.7, position: 40, show: 1
شیخ محمدمهدی شرف الدین – میراث فرهنگی شوشتر

شیخ محمدمهدی شرف الدین

نام وی محمدمهدی مشهور به شرف‌الدین فرزند مرحوم شیخ محمد شرف‌الدین فرزند مرحوم آخوند ملا جعفر شرف‌الدین، در 16 ربیع‌الاول 1318 ه ق در موطن خود شوشتر در خانواده‌ای عالم و روحانی متولد گردید.

ایشان مقدمات و علوم ادبی را از صرف و نحو، منطق، معانی و بیان و سپس حساب و هندسه و هیئت، فقه و اصول و علم کلام و تفسیر را در زادگاه خود شوشتر از فضلا آن دیار فراگرفت و در سال 1304 شمسی برای ادامه تحصیل به نجف اشرف مهاجرت نموده و از حوزه درس اساتید بزرگ استفاده و پس از تکمیل به شوشتر مراجعت و به ارشاد مردم پرداخت.

حجت‌الاسلام آقا شیخ محمدمهدی شرف‌الدین از فقها و مراجع و دانشمندان و محدثین مشهور حوزه علمیه نجف و اماکن دیگر اجازات نامه و اجازه نقل حدیث دریافت داشته که این بزرگان به شرح زیر می‌باشند:

آیت‌الله حاج میرزا حسین نائینی، آیت‌الله آقا ضیاءالدین عراقی، آیت‌الله آقا سید ابوالحسن اصفهانی، آیت‌الله سید میرزا ابراهیم خراسانی، علامه شهیر آقا سید هبه‌الدین شهرستانی، آیت‌الله حاج شیخ آقابزرگ تهرانی، آیت‌الله آقا میرزا محمد سامرایی آیت‌الله میرزا محمود شیرازی، علامه بزرگوار آقا سید آقای امام شوشتری، شیخ شعبان گیلانی، آیت‌الله آقا سید هادی میلانی، آقا شیخ محمدعلی غروی اردوبادی، مرحوم حاج شیخ عباس قمی و آقا سید مهدی کاظمی اصفهانی.

مرحوم شرف‌الدین در میان مردم محبوبیتی بسزا داشتند و همیشه با خوش‌روئی و محبتی خاص مراجعین را می‌پذیرفتند. مواعظ ایشان مانند مواعظ جد والا تبارش علامه بزرگوار حاج ملا جعفر شرف‌الدین مؤثر و در قلوب نافذ بود.

مرحوم حجت‌الاسلام آقا شیخ محمدمهدی شرف‌الدین علاقه وافری به تحقیقات تاریخی و آثار باستانی داشته و در مطالب تاریخی صاحب‌نظر بودند. ایشان به دلیل علاقه‌ای که به آثار تاریخی داشتند در هنگام مراجعت جهت تکمیل تحصیلات به عراق به بغداد رفته و مدتی را صرف مطالعه آثار مکشوفه سومر و بابل در موزه بغداد نمودند و از داشته‌های کتابخانه مشهور بغداد در این خصوص بهرهٔ فراوان بردند.

آثار و تألیفات

  • عقائد اسلامیه ترجمه کتاب «نکت الاعتقاد» شیخ مفید چاپ تهران / سال 1329 ه ش
  • رساله شرفیات، سؤالاتی است که مؤلف از علامه شهیر مرحوم آقا سید هبت الدین شهرستانی نموده و ایشان جواب داده‌اند/ چاپ تهران سال 1320 ه ش
  • شرح‌حال علامه ادیب فقید وفائی شوشتری (قدس سره) / تهران، کتابخانه صدر
  • مقالاتی مربوط به مطالعه متفرقه ازجمله تحقیق درباره قوس و قزح که در روزنامه حبل‌المتین در کلکته انتشاریافته است.

کتاب‌های چاپ‌نشده

  • تاریخ شوشتر در دو جلد که جلد اول در احوالات دانشمندان شوشتر شامل فقها، عرفا و شعرا و غیره و جلد دوم درباره آثار تاریخی و بقاع و مساجد شوشتر می‌باشد.
  • کتابی درباره شهرهای خوزستان که در حدود 50 شهر از آن گردآوری و نامبرده شده است. (ناتمام)
  • ترجمه کتاب «فضائل» شاذان
  • ترجمه جلد اول تفسیر فخر رازی. (ناتمام)
  • کتابی کشکول مانند، شامل حکایات، مطالب تاریخی و علمی
  • کتابی به نام مطالعات و مشاهدات

این پژوهشگر و روحانی برجسته سرانجام در روز پنج‌شنبه 15 شوال 1394 ه ق برابر با 9 آبان 1353 ه ش در سن 76 سالگی در زادگاهش شوشتر دیده از جهان فروبست و در جوار مزار پدر و جد خود در مقبره خاندان شرف‌الدین به خاک سپرده شد.

منابع:

  • مقدمه کتاب ارزشمند شرح‌حال علامه ادیب فقید وفائی شوشتری (قدس سره) / تهران، کتابخانه صدر
  • ویژه‌نامه اجازات/ اجازات شیخ محمدمهدی شرف‌الدین شوشتری/ به قلم عبدالحسن جواهر کلام